torsdag 7. oktober 2010

Glutenfri eplekake

2 egg
3 dl sukker
4,5 dl Semper glutenfri mix
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1,5 dl vann
150 g smeltet smør

4-5 epler (det er godt med masse epler!)
kanel og sukker

Jeg pleier å skrelle eplene, og legge dem i en blanding av sukker og kanel, mens jeg blander kakerøren:

Egg og sukker piskes luftig.
Bland i melmixen, bakepulver, vaniljesukker, vann og avkjølt, smeltet smør.
Hell røren i en liten langpanne, dekket med bakepapir.
Press eplebitene litt ned i røren, tett i tett.
Det er godt å strø litt ekstra kanel og sukker på toppen :)
Stekes ved 200 grader, i ca. 40 min.

Serveres lun, med vaniljeis.
Nam!

Vi baker glutenfritt fordi Storebror har cøliaki. -Og bittelitt fordi glutenfrie kaker blir skikkelig gode ;)

5 kommentarer:

  1. Det såg jammen godt ut, sjøl om eg har ein merkelig aversjon mot epler i kaker... :o)

    Og ja; de fleste hjem med guttar har legp så det holde trur eg :o) Kan jo værr greit med ein oppbevaringsløsning som inspirere te rydding uten at det blir for "pyntete" då. Det må nemlig værr minimalt med pynting når en e gutt har eg forstått ;o)

    Ha ei superfin helg snupps og hils resten av gjengen :o)

    SvarSlett
  2. Åh det så godt ut! Vi har masse epler i hagen nå så skal ikke se bort fra at jeg prøver oppskriften:) Takk for koselig kommentar hos oss! Ha en deilig høst fredag!

    SvarSlett
  3. Hei du! Tusen takk for koselig hilsen hos meg og at du vil følge meg videre :)) Kjempemoro!! Den kaken så helt nydelig ut!! Jeg kokkelerte mye glutenfritt før (min forrige samboer gjennom 7 år hadde cøliaki han også). Semper er en VINNER! De første gangene jeg prøvde meg på brød med mais- og rismel etc helt fra bunnen av, så ble brødene tunge som mursteiner. Fikk de ikke ut av brødforma en gang så jeg måtte bare kaste hele forma, hehe ;) Ja, ja, jeg skal sannelig prøve denne oppskriften - så takk for tipset :)) Fredagsklem fra Yvonne, PS: Jeg følger deg absolutt videre, gleder meg!!

    SvarSlett
  4. Såg herlig ut! Fin ny header har du fått også! flink du er!

    Ha en herlig helg!

    SvarSlett

Jeg blir så glad hvis du legger igjen en kommentar:) Tusen takk!
Thank you for your comment:)